werving en selectie specialist in klantcontact en customer experience

Help, Ik vind mijn nieuwe baan niet leuk! 4 tips om dit te voorkomen

stress-at-workJe bestaande baan, heerlijk comfortabel.
Stel je voor; je hebt een leuke baan. Prettige collega’s, een baas waar je het mee kan vinden. Het bedrijf waar je werkt bevalt ook prima, goede arbeidsvoorwaarden, misschien wel lekker dicht bij huis. Toch zou je wel weer eens wat anders willen. Je doet deze functie misschien al een aantal jaren. Het begint erg comfortabel te worden, de uitdaging is mogelijk weg. Of misschien is er een aspect wat je iets minder leuk vindt de reden om eens verder te kijken.

In gesprek met je nieuwe werkgever
Je gaat eens om je heen kijken. Poetst je linkedin profiel op, zorgt dat je cv er tip top uit ziet. Schrijft je in bij een bureau of twee. En je houd de vacatures in de gaten, intern en/of extern. En dan komt er een moment dat je aan tafel komt te zitten met je nieuwe manager of directeur. Hij/zij enthousiast, jij enthousiast, je ego gestreeld. De functie past super, je hebt een klik met je nieuwe manager, salaris past. Misschien ga je zelfs wat meer verdienen.

Als ik dat had geweten….
En dan kom je er, na een paar dagen, weken of maanden werken, achter dat je
– niet in de cultuur past of
– je manager een eikel vindt (of hij jou)
– de functieomschrijving helemaal niet bleek te kloppen
– het bedrijf gaat bezuinigen inclusief jouw functie
– …etc

Dus: nieuwe baan, niet leuk.. Is dat even zuur! Je vraagt je af of je dit had kunnen weten of voorkomen.

4 tips om dit te voorkomen

1) Gebruik je intuïtie. Ik heb diverse mensen gesproken die zoiets hebben meegemaakt. Soms zeggen ze achteraf dat ze het hadden kunnen weten dat iets niet klopte als ze beter naar hun gevoel hadden geluisterd. Bij twijfel niet oversteken totdat je weet waar die twijfel door wordt veroorzaakt.

2) Gedraag je als een detective en verzamel zo veel mogelijk informatie. Zoek online en offline. Spreek mensen die er werken of die er gewerkt hebben en vraag naar hun ervaringen. Probeer erachter te komen waarom je voorganger is vertrokken.

3) Stel kritische vragen, maar het concreet en kijk hoe hierop gereageerd wordt. Bijvoorbeeld:
– doen jullie medewerkerstevredenheidsonderzoek?
– zou ik de resultaten eens mogen inzien?

Niet alleen de resultaten maar ook de reactie zegt veel; is het bedrijf heel open of geeft het liever dat soort informatie niet vrij.
– vraag door totdat je zaken concreet, kwantitatief krijgt;
‘in de functie staat dat een deel van mijn taken is om de directeur te adviseren. Hoeveel keer per maand/jaar heb ik overleg met hem/haar?’
‘Wat staat er straks in mijn planningsafspraken aan resultaten die ik moet behalen?’
‘Wat is de omzetontwikkeling geweest de afgelopen jaren en het afgelopen half jaar’
‘Zijn er reorganisaties bezig of aangekondigd, besparingsplannen eventueel op andere afdelingen”

Mocht blijken dat er risico’s zijn, dan kun je natuurlijk nog steeds de baan accepteren, maar dan doe je dat bewust en weloverwogen. Ik ben benieuwd of jij tips of ervaringen hebt. Ik nodig je uit om ze te delen in het reactieveld hieronder!

Publicatiedatum: 28 juni 2012